اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 25279
1395/12/21 - 11:00
شناسایی مولکولی که سلول های توموری سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم تخریب می کند

محققین دانشگاه Huddersfield درک عمیقی از مولکولی بدست آورده اند که تومورهای سرطانی را بدون این که به بافت های سالم آسیب برساند تخریب می کند. این کشف راه را برای درمان موثر سرطان و بدون ایجاد عوارض جانبی هموار می کند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، تیمی از محققین به سرپرستی دکتر نیکولاس جورجوپولوس یک رژیم درمان سرطان را ثبت اختراع کرده اند که از ویژگی های منحصربفرد پروتئینی به نام CD40 استفاده می کند. این محقق و همکارانش برای اولین بار در سال 2002 منحصر بفرد بودن این پروتئین که عضوی از خانواده گیرنده TNF است را گزارش کردند: آن ها نشان دادند که بسیاری از اعضای این خانواده برای شروع مرگ سلولی بسیار موثر هستند اما در این میان CD40 نقش بارزی را ایفا می کند. به نظر می رسد که این مولکول برای کشتن سلول های سرطانی بسیار مناسب باشد اما زمانی که آن را در مورد سلول های طبیعی فعال کردند متوجه شدند که موجب مرگ آن ها نشد. درک ویژگی های قابل توجه CD40 با تاکید بر پتانسیل زیاد آن برای سلول درمانی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. اما مکانیسم CD40‌در کشتن سلول های توموری چیست؟

 سلول های توموری به طور دائم در حال تکثیر هستند. این امر آن ها را تحت تاثیر استرس قابل توجهی قرار می دهد اما آن ها خواص محافظتی را بدست می آورند که موجب مقابله آن ها با این شرایط می شود. مولکول CD40 این محافظت را از سلول های توموری بر می دارد و در نتیجه این سلول ها دچار مرگ می شوند، اما از آن جایی که سلول های طبیعی دچار استرس اکسیداتیو نمی شوند، بوسیله این پروتئین تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved